گردشگری و توریسم

۱ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

۲۶مهر

روی رودخانه بالیقلو چای، پل تاریخی هفت چشمه قرار دارد. این پل با اسامی دیگری از جمله داش کسن و یدی گوز هم شناخته می شود. در ساخت این پل از آهک و گچ استفاده شده و دارای هفت دهانه از جنس آجر است. این پل تاریخی از جاذبه های توریستی اردبیل در زمان حکومت صفوی به منظور رفت و آمد عابر پیاده ساخته شده است.

پل هفت چشمه یا پل هفت چشم به ترکی یدی گوز کورپو، ججین کورپوسو، قرمزی کورپو و داشکسن کورپوسو» بزرگ ترین پل در میان ٥ پل ارزشمند تاریخی است.

🗻مهندسان دوران صفوی این پل، آن را با هفت دهانه‌ی آجری و با قوس پنج و هفت و موج‌شکن‌های سنگی ساخته‌اند. از عمده مصالحی که در احداث آن استفاده کرده‌اند، می‌توان به گچ و آهک اشاره کرد.

🗻قدمت پل هفت‌ چشمه به دوران حکومت صفویان بازمی‌گردد که در سال ۱۳۷۴ هجری شمسی اقدامات مرمت و بازسازی آن، شروع شد. پل هفت‌ چشمه در سال ۱۳۴۸ و در مردادماه به ثبت ملی رسید.

🗻بر طبق باور عامیانه، هفت تا چشمه‌ تو در تو که از زمین می‌جوشد، این رودخانه را تشکیل می‌دهد.

🗻 رودخانه بالیخلی چای (که در مورد این رودخانه نادرست بکار برده شده است و به معنای ماهی نیست بلکه بالیق یا بالیخ یعنی بزرگ) از چشمه سارها و برف‌های دامنه جنوبی کوه سبلان و دامنه‌های شمال غربی رشته کوه‌های بزغوش سرچشمه می‌گیرد و به اردبیل می‌رسد.

🗻رودخانه بالیخلی چای با گذر از میانه‌ شهر اردبیل، این شهر را به لطافت و ظرافت شهرهای اروپائی درآورده است. هم به لحاظ شهرسازی و هم به لحاظ اقلیم جغرافیایی و هم به لحاظ آب و هوایی. این رودخانه‌ در نهایت به رودخانه‌ قره سو می‌ریزد. .
🗻 این پل، نمونه کوچک پل خواجو و سی‌وسه پل در اصفهان است که همچون بیش تر بناهای صفوی قبل از احداث بنایی در پایتخت صفویان (اصفهان) نمونه اولیه آن در اردبیل احداث می شد؛ که هر سه این پل‌ها، میراث معماری دوران صفویه به شمار می‌آیند. ساختار هر سه پل، یک شکل است و هر سه، دارای موج شکن‌های سنگی و طاق‌های هلالی هستند.

🗻این پل دارای اهمیت تاریخی و سیاسی نیز هست. چرا که در دوران صفویه، بخش دیوانی، سیاسی و حکمرانی شهر در غرب اردبیل را به بخش مردمی، مسکونی و بازار در شرق شهر متصل می‌کرد.

 

پل هفت چشمه

پل هفت چشمه

عکس پل هفت چشمه در شب

عکس پل هفت چشمه در شب

معماری پل هفت چشمه