گردشگری و توریسم

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

۰۶ارديبهشت

در جبهه جنوبی میدان نقش جهان ـ (میدان امام) ـ یکی از زیباترین مساجد جهان اسلام قراردارد که به دستور شاه عباس اول ، توسط استاد علی اکبر اصفهانی احداث گردیده است . در مرحله اول سردرب اصلی و جلوخان ورودی با دو مناره خارجی مسجد ساخته می شود . درب مسجد با ورقهای نقره و طلا تزئین گردیده و مربوط به دوره شاه صفی ، جانشین شاه عباس اول است . در داخل مسجد یک حیاط اصلی و مرکزی ، با چهار ایوان و دو حیاط فرعی جانبی قراردارد . گنبد خانه جنوبی به صورت دو پوش اجرا گردیده و فضای بین این دوگنبد حدود ۱۲ متر ارتفاع دارد . ارتفاع گنبد خارجی از کف مسجد ۵۰ متر می باشد . کتیبه های مسجد، توسط خطاطان و خوشنویسان معروف دوران صفویه مانند : علیرضا عباسی ، عبدالباقی تبریزی ، محمدصالح اصفهانی و محمدرضا امامی مزین شده است . تمام سطوح جرزها و دیوارها و گنبد و مناره ها و طاق نماهای داخلی و خارجی مسجد از کاشیهای هفت رنگ و مرعق پوشیده شده است . نقوش این کاشی کاریها (گل و بوته ها) به صورت مجرد و رمزی ظاهر می شود .

این مسجد باشکوه‌ترین نماینده هنر معماری اسلامی اصفهان و نمایانگر تکامل هزارسال مسجدسازی در ایران است. نوآوری‌های به کار رفته در آن حاصل تیزهوشی مهندسان و معماران نخبه ایران است. تکنیک‌های نوآورانه در معماری و تزیین این مسجد الگوی مساجد بعدی شد. جزو بناهای مشهوری است که گردشگران خارجی در سفر به ایران حتما بازدید می‌کنند. جزوی از منظر مجموعه میراث جهانی نقش جهان است. در کنار بناهای مشهوری مانند عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، بازار قیصریه و … قرار گرفته است.

داستان ساخت یک مسجد از یک نذر آغاز شد. شاه طهماسب صفوی که به تازگی از یکی از جنگ‌هایش جان سالم به در برده بود نذر کرد به شکرانه نجاتش مسجدی بسازد؛ اما در میانه جنگ‌ها و کشمکش با ازبکان فرصت ادای نذرش را پیدا نکرد. تاریخ اما به گونه‌ای ورق خورد که نوه‌اش یعنی شاه عباس صفوی، نذر پدربزرگ را به شکوهمندترین صورت ممکن از مال خالص خود ادا و ثواب آن را به روح جدش تقدیم کند. مسجد امام در رقابت با مسجد جامع شهر اصفهان ساخته شد. مسجد جامع یا همان عتیق، مربوط به دوره حکومت سلجوقی بود. شاه عباس، نوه طهماسب صفوی، که به تازگی اصفهان را برای پایتختی انتخاب کرده بود می‌خواست محور تجارت را از مرکز شهر و پیرامون مسجد جامع، به میدان نقش جهان جابه‌جا کند. بنابراین دستور داد مسجدی با ظرفیت مناسب برای برگزاری مراسم دینی پایتخت ساخته شود. مسجدی ساده اما باشکوه که در سراسر آن رنگ‌های فیروزه‌ای و آبیِ کاشی‌کاری‌ها حال و هوایی آسمانی به بیننده می‌بخشد. گنبد مسجد امام بلندتر از هر بنایی در میدان نقش جهان است و بر تمام شهر اشراف دارد که جایگاه مهم دین در حکومت صفوی را به نمایش می‌گذارد.

 

مسأله ای که در مسجد امام جلب توجه می کند و اکثر سیاحان و جهانگردان نیز به آن اشاره کرده اند و معماران و مهندسین نیز آن را یکی از استادانه ترین شگردهای معماری به حساب آورده اند مسأله رعایت جهت قبله در مسجد است. سازندگان مسجد طوری سردر را درست کرده اند که با عبور از میان ایوان ورودی بدون آنکه احساس شود، نیم چرخی به سمت راست زده می شود. در حقیقت معمار برجسته این اثر با یک زاویه ۴۵ درجه مسجد را در جهت قبله قرار داده است. به طور کلی مسجد امام اصفهان با مناره های رفیع و ایوان های سر به فلک کشیده و شبستان های عالی و محراب های نفیس و همچنین با طرح یکپارچه و متوازن خود از شاهکارهای بی نظیر و مسلم معماری زمان صفویه است. مسجدی که در عصر خود از عجایب زمان بوده و در حقیقت نیز به دلیل زیبائی طرح، عظمت، ابعاد و شکوه و جلال کاشیکاری هایش ستاره درخشان هنر عصر صفوی است.

کتیبه سر در با شکوه مسجد به خط علیرضا عباسی خوشنویس نامدار عصر صفویه است که تاریخ آن سال ۱۰۲۵ ذکر شده است. اسپرهای طرفین در ورودی ۸ لوحه با نوشته هایی مشکی بر زمینه فیزوه‏ای دارند که در هر یک از این اسپرها ۴ لوحه کار گذاشته شده. در جلو خان سردر مسجد نیز کتیبه هایی با عبارات و اشعاری وجود دارد. تخت سنگ بزرگی نیز در ضلع غربی جلوخان هست که از نوشته‏ های آن تنها بسم الله الرحمن الرحیم به جا ماند. کتیبه نمای خارجی سردر، خط ثلث سفید بر زمینه کاشی خشت وجود دارد. اشعاری به خط نستعلیق در اصلی مسجد را که پوشش نقره و طلا دارد. زینت بخشیده است در این اشعار سال اتمام و نصب در ۱۰۳۸ تا ۱۰۵۲ ذکر شده است. اشعار فوق الذکر ۱۶ بیت است که هشت بیت آن بر یک لنگه و هشت بیت دیگر بر لنگه دیگر آن به طور برجسته نقش بسته است. این در، در ضلع جنوبی واقع است. کتیبه‏ های داخل مسجد را خوشنویسانی چون عبدالباقی تبریزی، محمد صالح اصفهانی محمد رضا امامی و محمد غنی نوشته‏اند که از آن جمله‏اند: کتیبه ایوان بزرگ مسجد و اطراف محوطه زیرگنبد به خط عبدالباقی تبریزی کتیبه بالای محراب مرمری به خط محمد صالح اصفهان، کتیبه‏های چهلستون شرقی گنبد جنوبی به خط محمد رضا امامی و کتیبه داخل ایوان شمالی مسجد به خط عبدالباقی تبریزی. این مسجد عظیم دارای دو شبستان قرینه در اضلاع شرقی و غربی صحن است. یکی از این شبستانها (شبستان شرقی) بزرگتر اما ساده و بی تزیین است و دیگری (شبستان غربی) کوچکتر است اما تزییناتی با کاشیهای خشت هفت رنگ دارد و محراب آن نیز از زیباترین محرابهای مساجد اصفهان است. در دو زاویه جنوب غربی و جنوب شرقی دو مدرسه به طور قرینه قرار دارد که مدرسه زاویه جنوب شرقی را که حجره‏هایی نیز برای سکونت طلاب دارد، مدرسه ناصری و مدرسه زاویه جنوب غربی را سلیمانیه می‏نامند. ارتفاع ایوان بزرگ جنوبی مسجد ۳۳ متر است و دو مناره در طرفین آن قرار گرفته‏اند که ارتفاع هر یک از آنها ۴۸ متر است. این دو مناره با کاشی تزیین شده‏اند و نامهای محمد و علی به طور تکرارای به خط بنایی بر بدنه آنها نقش بسته است. گنبد بزرگ مسجد تزئینات جالبی از کاشیکاری دارد و نیز داری کتیبه‏ای به خط ثلث سفید بر زمینه کاشی خشت لاجوردی است.

 

مسجد امام اصفهان


۰۶ارديبهشت

در ضلع شرقی میدان امام (نقش جهان) مسجدی قراردارد که در زمان شاه عباس اول صفوی ، هنگام احداث میدان و همراه با بناهای اطراف آن به منظور محل عبادت و حوزه تدریس مرحوم شیخ لطف اله ، که از علما و روحانیون بزرگ جبل عامل در لبنان بوده ، ساخته شده است . ساختمان مسجد در سال ۱۰۱۱ هـ .ق آغاز و در سال ۱۰۲۸ به پایان رسیده است . این مسجد دارای یک شبستان زیرزمینی است که کف گنبدخانه را از سطح زمین بالاتر قرارداده است . به خاطر استفاده های خاص علمی ـ مذهبی از این مسجد ، نیازی به احداث حیاط و مناره نبوده است . گنبد بر روی هشت طاق جناغی قرار گرفته و لبه این طاقها با کاشیهای پیچ به رنگ فیروزه ، تزئین یافته است .

یکی ازشاهکارهای معماری را می‌توانید در محراب این مسجد مشاهده کنید، جایی که کاشی‌کاری‌های ظریف آن و همچنین دو لوح در داخل محراب که عبارت «عمل فقیر حقیر محتاج بر رحمت خدا محمدرضا ابن استاد حسین بنا اصفهانی» روی آن حک شده است. کتیبه‌های دیگری نیز به خط استاد علیرضا عباسی در اطراف محراب وجود دارد که روی آن‌ها روایاتی از پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق نوشته شده است. علاوه بر این روایات اشعاری نیز وجود دارند که کارشناسان بر این باور هستند که اشعار شیخ بهایی، شاعر و دانشمند دوران صفوی است. در چهار گوشه داخل مسجد آیات با خط ثلث بر زمینه لاجوردی با کاشی‌های سفید معرق نیز نوشته شده است. دیدگاه معمار برجسته‌ی جهانی لوییس ای کان در بازدیدی که از اصفهان داشته است در وصف این بنای بی‌نظیر اینچنین بوده است:

من فقط در عالم خیال و با جوهری از طلا و نقره می‌توانم چنین اثری را تصور کنم.

سطوح داخلی به ویژه محراب مسحد شیخ لطف اله از شاه کارهای بی نظیر هنر کاشی کاری هفت رنگ و معرق است. در محراب دو کتیبه وجود دارد که عبارت ذیل بر آنها نوشته شده است : عمل فقیرحقیر محتاج به رحمه خدا محمد رضا بن استاد حسین بنا اصفهانی .

این نوشته مبین آن است که استادان و هنرمندان و سازندگان بناهای آن زمان در مقابل قدرت جان آفرین تسلیم فرود آورده و هرگز نخوت و تکبر به وجودشان راه نیافته است .

طرح این مسجد هم زمان با اجرایی شدن نقشه‌ی چهار باغ و باغ هزار جریب ریخته شد و طی ۱۸ سال و در دوران شکوفایی معماری صفوی به بهره برداری رسید. این مسجد به دستور شاه عباس و به افتخار ورود شیخ لطف‌الله جبل عاملی ساخته شد. وی روحانی شیعه آن زمان بود و مانند شیخ بهایی، توسط شاه عباس از لبنان به ایران مهاجرت کرده بودند. به سبب آن که حکومت صفوی، یک حکومت مذهبی بود و به اسلام و خصوصا مذهب شیعه بهای زیادی می‌دادند، علمای این مذهب را نیز تکریم می‌کردند. از سوی دیگر شیخ لطف‌الله پدر زن شاه عباس هم بود. بنا به همین دلایل، درمحل زندگی شیخ این مسجد برای عبادت اهل حرم و خود شیخ بنا نهاده شد و در کنارش نیز یک مدرسه برای تدریس این دانشمند برجسته ساخته شد که امروزه آثاری از آن باقی نیست. در دوران صفویه این مسجد زیبا را با نام‌های مسجد صدر و فتح‌الله نیز می‌شناختند.

سردر معرق این مسجد تا پایان سال ۱۰۱۱ هجری قمری ساخته و پرداخته شد و احداث ساختمان و تزیینات کاشی‌کاری آن در سال ۱۰۲۸ هجری قمری به پایان رسید. از آنجایی که این مسجد نه دارای مناره و نه شبستان ورودی (حیاط) است و همچنین ورودی آن که با پله شروع می‌شود، کمی غیرطبیعی است.

 

از ویژگی های خاص این مسجد نداشتن صحن و مناره (که در تمامی مساجد اسلامی جزء لاینفک بنا محسوب میشود)، چرخش ۴۵ درجه ای که از محور شمال به جنوب نسبت به محور قبله دارد، گنبد کم ارتفاع مسجد، محراب بی بدیل مسجد و کتیبه های نفیس و طره های سر در که درون گلدان مرمرین جای گرفته اند، میتوان برشمرد. این بنا در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران با شماره ۱۰۵ به ثبت رسیده است.

 

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

۰۶ارديبهشت

نگارخانه هنر انتاریو (به زبان فرانسه: Musée des beaux-arts de l’Ontario) ، موزه ای هنری در تورونتوست که با گستره ای چهل و پنج هزار مترمربعی( برابر با چهارصد و هشتاد هزار فوت مربع)، بیش از هشتاد هزار اثر از سده نخست تا به امروز را در برگرفته و بر این پایه یکی از بزرگ ترین نگارخانه های آمریکای شمالی به شمار می آید. بناگذاری نگارخانه هنر انتاریو به سال ۱۹۰۰ بر می گردد که از سوی گروهی از شهروندان عضو انجمن هنرمندان اُنتاریو انجام گرفت. نخستین نمایشگاه رسمی در سال ۱۹۱۳ و نگارخانه ها نیز در سال ۱۹۱۸ گشوده شدند. با گسترش و افزودن گالری های گوناگون در قرن بیستم، در سال ۱۹۹۳ و با در نظر گرفتن سی و هشت هزار و چهارصد متر مربع به فضای داخلی و زیربنا، این نگارخانه به اوج شکوه و اهمیت خود رسید. گفتنی ست که این سازه افزون بر گالری ها، یک کتابخانه بزرگ، فضاهایی برای دانش جویان، فضای کارگاهی نگارخانه، جایی برای اقامت هنرمندان، رستوران پیشرفته، کافه تریا، مرکز پژوهش، تآتر و سالن سخنرانی، فروشگاه سوغاتی و یک سالن برگزاری مراسم را نیز در خود جای داده است.

بخش های هنری موزه • بخش آفریقا و اقیانوسیه • بخش کانادا • بخش اروپا • بخش مدرن و معاصر • بخش عکاسی • بخش چاپ و طراحی • مجموعه تامسون

 

 

بزرگ ترین کلکسیون هنر کانادا که دربرگیرنده بخش بزرگی از آثار دوران های رنسانس و باروک است در این موزه نگهداری می شود. همچون مرکز مجسمه هنری مور، آثار برجسته پرشماری در زمینه مجسمه سازی در این موزه به نمایش گذاشته شده و فرم های دیگری از هنر مانند اشیاء تاریخی، مینیاتور، کتاب، نوگرایی های دوره میانه، هنر فیلم و ویدئو، هنر گرافیک، معماری و مدل های کشتی نیز در معرض تماشای بازدیدکنندگان است. گالری هنر، دربرگیرنده کلکسیون چشمگیری از هنر اروپایی مانند مینیاتورها، مجسمه ها، هنرهای آذینی دوره های میانه و روشنگری است که همگی از آثار فاخر هنرمندان نامی اروپا هستند. ویژگی برتر گالری، مجموعه ای از هنر مدرن و معاصر است که خیزش های هنری مدرن در کانادا، آمریکا و اروپا را به نمایش گذاشته است. کلکسیون عکاسی نیز در بر دارنده بیش از چهل هزار اثر، عمدتا از اروپا و آمریکای شمالی، از چاپ های تاریخی و قدیمی تا امروزی تر ها و کارهای معاصر می باشد.

گزیده ای از نمایشگاه های برگزار شده در نگارخانه هنر انتاریو جی. ام. و. ترنر: نقاشی آزاد (۲۰۱۵) فرانسیس بیکن و هنری مور: ترس و زیبایی (۲۰۱۴) فریدا و دیه گو: شور عشق، سیاست و نقاشی (۲۰۱۲) برنیس ابوت: عکس (۲۰۱۲) پیکاسو: شاهکارهایی از موزه پیکاسو پاریس (۲۰۱۲) آبستره اکسپرسیویست نیویورک (۲۰۱۱) شمایل دلواپسی: هنری مور در دهه ۱۹۳۰ (۲۰۱۰) مهارجه: شکوه بارگاه های سلطنتی هند (۲۰۱۰) کاترین بزرگ: هنر امپراتوری- شاهکارهایی از موزه آرمیتاژ مسکو (۲۰۰۵) ترنر، ویستلر، مونه: نگرش امپرسیونیستی (۲۰۰۴) از سزان تا مَتیس: تقاشی های برتر فرانسوی از بنیاد بارنِز (۱۹۹۴) کتابخانه و بایگانی پژوهش افزون برآنچه گفته شد، نگارخانه هنر انتاریو دارنده یکی از مهمترین کتابخانه های کانادا در زمینه هنر نیز می باشد: کتابخانه و بایگانی همه روزه و بدون دریافت ورودیه به روی همگان باز بوده و پژوهشگران می توانند از مجموعه های کتابخانه همگانی، کتاب های کمیاب هنری، بایگانی و مجموعه های ویژه بهره مند شوند.

زمان بازدید از نگارخانه

دوشنبه ها: — سه شنبه ها: ۱۰:۳۰ صبح تا ۵ عصر چهارشنبه ها: ۱۰:۳۰ صبح تا ۹ شب پنج شنبه ها: ۱۰:۳۰ صبح تا ۵ عصر جمعه ها: ۱۰:۳۰ صبح تا ۹ شب شنبه و یکشنبه ها: ۱۰:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ عصر

 

 

موزه هنر انتاریو کانادا


۰۶ارديبهشت
   خانه سن گابریل مونترال ، موزه ای ست در شهر مونترال که در آن از تاریخ، یادگارها و صنایع دستی ساکنین نخستین(فرانسه نو) در میانه قرن هفدهم نگهداری می شود.

خانه سن گابریل مونترال ، موزه ای ست در شهر مونترال که در آن از تاریخ، یادگارها و صنایع دستی ساکنین نخستین(فرانسه نو) در میانه قرن هفدهم نگهداری می شود. این موزه زمین کشاورزی ای دارد که بیش از سیصد سال است از سوی خواهران دینی کلیسای نوتردآم مونتریال اداره شده و همچنین از سال ۲۰۰۷ به عنوان یک سایت تاریخی ملی شناخته می شود.

تاریخچه خانه سن گابریل

زمین این مزرعه در نیمه دوم قرن هفدهم به فردی به نام مارگریت ب. بخشیده شد. هدف کاربردی از این زمین گسترش مزرعه ای بود که خوراک دینداران کلیسای نوتردآم را تامین نماید. مالک جدید هم پس از چندی با خرید خانه و مزرعه ای در همسایگی ملک را گسترش داد که بعدها به نام امروزی یعنی خانه سن گابریل مونترال تغییر پیدا کرد.

این مجموعه در سالهای نخست(۱۶۶۳تا۱۶۷۳ میلادی)  کاربری آموزشی هم داشته است: در این کلاسهای آمادگی به دخترانی که از کشور فرانسه به خدمت گرفته شده و به  فرانسه نو (که پیشتر هم گفته شد) آورده شده بودند، برای همراهی و ازدواج با مردان مجرد پرشماری که در مهاجرنشین مستقر بودند آموزش زندگی داده می شد.

در قرن نوزدهم، همزمان با ورود مهاجرین تازه وارد، شهر هم رو به صنعتی شدن گذاشت و به سرعت گسترش پیدا کرد. از این رو بخش هایی از مزرعه برای پیشبرد ساخت و سازهای پیرامونی فروخته شد و با ساخت راه آهن و راه اندازی کانال لاشین در نزدیکی اش به سرعت رونق گرفت.

با شروع دهه ۱۹۶۰ و پس از برگزاری جشن سیصدمین سالگرد مالکیت مارگریت ب.،  تصمیم گرفت تا که خانه کاربری موزه پیدا کند و از آن پس بنایی تاریخی شناخته می شود.

ها

در خانه سن گابریل مونترال، از بیش از پانزده هزار ابزار دست ساز قدیمی نگهداری می شود؛ خانه ای قرن هفدهمی و اصطبلی از قرن هجدهم که با ابزارهای درشان می توان یک فرانسه نو به سبک روستایی را دوباره از نو بنا کرد.

وسایل خانگی، تزئینات نورپردازی، لباس ها و زیورآلات دینی، مبلمان هایی از خانه ها و کلیساها، وسایل ارتباطی مانند نامه ها و کتاب ها، اشیاء دینی و تزئیناتی، ابزار بافندگی، ابزار ساخت، کشاورزی و ابزار بازرگانی از جمله موارد تاریخی و باارزشی هستند که ازشان در این سایت نگهداری می شود.

سرگرمی ها و خدمات

فعالیت ها:

سرگرمی

سرگرمی برای کودکان

کنفرانس

نمایش

تورهای خویش راهنما

تورهای به زبان انگلیسی و فرانسه

خدمات:

دسترسی رایگان به اینترنت

فروشگاه

باغ ها

اتاق های برگزاری میهمانی، جلسه و کنفرانس

پارکینگ رایگان

رستوران

بازدید از خانه سن گابریل

نشانی:

۲۱۴۶, place Dublin, Montréal, Québec, Canada, H3K 2A2

خانه سن گابریل مونترال فقط چند دقیقه تا مرکز شهر فاصله دارد و با اتومبیل به آسانی در دسترس بوده و جای پارک هم در نزدیکی فراهم است، همچنین بازدید از آن هم انفرادی و هم به صورت گروهی(با هماهنگی پیشین) امکان پذیر می باشد.

این موزه همه روزه از ساعت ۱۳ تا ۱۷ درسرتاسر سال باز است، برای دریافت آگاهی های بیشتر از زمان بازدید روزانه می توانید از تارنماهای زیر کمک بگیرید.

خانه سن گابریل مونترال